Introductieweek Vilnius Erasmus - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Boyd Ronald Postema - WaarBenJij.nu Introductieweek Vilnius Erasmus - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Boyd Ronald Postema - WaarBenJij.nu

Introductieweek Vilnius Erasmus

Door: Boyd Postema

Blijf op de hoogte en volg Boyd Ronald

03 Februari 2014 | Litouwen, Vilnius

Toch wel leuk, even een verslagje bijhouden van dit geweldige avontuur in Oost Europa. Voor de mensen back home wordt het dan misschien ook iets duidelijker wat hier nou allemaal gebeurt.

Maandag 27 januari vertrek om half 10 vanaf Schiphol naar Talinn samen met Jorrit Schuurmans. Vlekkeloze eerste vlucht gehad. Op Talinn echter mochten wij vernemen dat ons vluchtje richting Vilnius met 3 uur vertraagd was. Ach, een tegenvaller in de reis hoort er nu eenmaal bij. Half 8 kwamen wij aan op Vilnius. Alleen om 8 uur zou de welkomst borrel al beginnen in een pub dichtbij onze universiteit en dormitory. Btw, de dormitory... untoucht... beautiful Oost Europees.
Aangekomen vanaf het vliegveld in de dormitory hebben wij onze koffers in onze kamer gegooid en zijn we richting pub gegaan.
Hier heb ik al aardig wat mensen ontmoet met een gezellig aantal biertjes. Rond 12 uur lag ik in bed.

Day 2
Genaamd introductiedag, een saaie dag zo op het eerste gezicht, maar daar kom ik later nog op terug.
De dag bestond uit een welkomst praatje en wat algemene informatie over Erasmus en over de verschillende faculteiten.
Daarnaast moesten we nogal vrij veel pasjes regelen, zoals die voor het betalingssysteem op de universiteit voor eten etc. Ook kregen we een simkaart van de universiteit. Kost echt 0,0 hier, 1 gb internet voor een maand voor nog geen 3 euro...
Verder kregen we nog een rondleiding door de bibliotheek en leer faciliteiten.
Rond 3 uur waren we hiermee klaar.
Natuurlijk hadden we wat eten nodig en wat eerste basic spulletjes, dus gingen Jorrit en ik samen met onze mentors Agnè en Gintarè, beide vrouwlijk, naar de mall, Akropolis.
De mentors zijn ouderejaars studenten die een aantal erasmus studenten onder zich hebben om ze een beetje te begeleiden. Super aardig zijn ze!
In de mall hebben we dus wat eten en spullen gekocht. Echt een huge ding de Akropolis, er zit een ijshockeybaan in met daaromheen allerlei restaurantjes, waar we dan ook even wat gingen eten. Verder ontelbaar veel winkels.
Dus hier begon de dag al wat leuker te worden, 's avonds echter stond het eerste hoogtepunt op het programma, Welkomst party in de Salento voor de Erasmus students. Salento, een disco/dans/club in het centrum van Vilnius.
Alleen eerst moest er natuurlijk wat gedronken worden, dat gebeurt hier in de keukens. De zogenaamde kitchen prepartys! ultra druk krap en gezellig. Voor het vervoer naar Salento is voor elke week busvervoer geregeld. ze vertrekken om 12 uur voor onze flat, en gaan om 5 uur weer terug. Niks mis mee dus. Nja de party in Salento, where to start? Was aardig goed geslaagd :) Genoeg gedronken want de prijzen zijn echt belachelijk goedkoop. Standaard worden er halve liters geschonken voor zon 2 euro per stuk. Rond half 6 lag ik weer netjes in bedje.

Woensdag,
Helaas moesten we er weer vrij vroeg uit, zo rond 10 uur.
De City tour stond op het programma met een aangename temperatuur van zo'n -17. Het centrum van Vilnius staat niet voor niks op de wereld erfgoed lijst. Heel veel mooie gebouwen. We zijn na de tour naar een traditioneel litouws restaurant geweest. Het is hier een en al aardappel, met vlees erin. Maar het is best goed te eten.
Aangezien Salento er aardig in hakte hebben we woensdagavond niks gedaan en vroeg op bed geweest. Donderdag stond namelijk het eerste tripje op het programma.

Donderdag
We gingen naar Trakai, een kasteel uit de middeleeuwen gelegen in een meer. Zie foto facebook. Ook nu was het freeeezing, vooral door de wind. Lekker gevoelstemperatuurtje van zo'n -27 :) Hadden een kleine tour door het kasteel, wat niet al teveel voorstelde. Hier gingen we ook naar een plaatselijke restaurant om wat local stuff te eten. Hierna gingen we weer terug naar Vilnius. Klaarmaken voor het volgende avondje uit. Naar Cocaine... Ook dit was een prima tentje met wat meer locals, Litouwers en wat Russen. Het is alleen een beetje drama dat hier alleen maar oude muziek uit de speakers komt... maarja so be it. Ook nu gingen we weer met busvervoer. Alleen wou dit keer de buschauffeur naar bed toe, dus toen wij om 3 over 5 buiten kwamen was deze reeds vertrokken. Nja dan maar met de taxi. met een dikke omweg slechts 25 litas... zo'n 8 euro. Rond 6 uur lag ik weer in bedje...

Vrijdag
Dat avondje uit was misschien niet heel handig aangezien we vrijdag richting Druskininkai gingen. 135 kilometer van Vilnius vandaan. Het is een soort vakantieoord. 10 uur alweer uit bed, om om 11 uur te vertrekken. Nja dan maar verder slapen in de bus. rond 2 uur kwamen we aan in onze hostel. We namen een 4 persoonskamer samen met onze Duitse vriend Axel uit Stuttgart en onze ijdele Italiaan Edoardo uit Bologna. Gelukkig waren het twee aparte kamers met elk 2 bedden. Savonds gingen we met zn allen eten in de hostel, waar we ook een presentatie moesten geven over ons land. Dit deden we met nog een nederlands meisje. Hierna begon natuurlijk weer het feest haha. Tijdens deze avond heb ik heel veel mensen leren kennen, althans, beter en meer dan de daagjes ervoor. Groep Slowaken, een Tjech, Fransen, Spanjaarden, Italianen, een hele relaxte Amerikaan uit DC, Turken en natuurlijk alle Litouwse mentors :)
Na het pre feesten in het restaurant/bar van de hostel, gingen we naar de club in Druskininkai. Stereotype Russische Bouncers, maar ook zeker weer een erg geslaagde avond, die wederom eindigde om 5 uur, of iets in die richting.

Zaterdag.
Eindelijk een beetje kunnen uitslapen. Voor het eerst deze week. Om 3 uur gingen we met de mensen die wouden naar het aquapark aan de andere kant van de weg. Hier hebben we lekker relaxed in de hot tubs en sauna, en er waren nog wat leuke glijbaantjes.
Hierna hebben we nog wat supermarkt inkoopjes gedaan en zijn we uiteten geweest met 2 slowaken, Jano en Marian en een Tsjech Ivo.
Suprise suprise, hierna moesten we weer aan het bier en andere vloeibaarheden. In ons gebouw werd een roomparty/Corridorparty georganiseerd welke super gezellig was en erggg druk. Rond een uurtje of 12/1 gingen we weer naar dezelfde club... er was maar 1 geloof ik. Ook dit was weer een... heftig nachtje. 4 uur smiddags gingen onze oogjes pas weer open. Om 6 uur stond de bus dan ook alweer klaar om ons terug naar Vilnius te rijden. Een geweldige eerste trip!

En nu is het maandag, de eerste normale dag zo'n beetje. Flink wat slaap ingehaald en nog wat meer boodschapjes gedaan. Goed gegeten, en vanavond drinken we nog een biertje en dan ook maar weer vroeg op bed.
Hoop dat het verhaal een beetje leesbaar was, anders zal ik proberen hier de volgende keer enige verbetering in aan te breng.
Iki from lovely Vilnius

• 04 Februari 2014 - 08:18

Yvon :

Hey Boyd, leuk om te lezen :-) en om je zo te volgen Xxx

• 04 Februari 2014 - 11:40

Marianne Fokkema:

Hoi Boyd,

Fijn om je verslag te lezen, ik was bang dat je de weg naar de bar niet kon vinden! Maar! het is goed gekomen.
    Ik vind het fijn dat je dit avontuur mag meemaken, geniet er maar van en tot schrijven!

Knuffel,

Marianne.

• 04 Februari 2014 - 18:02

E.Sloots-Fokkema:

Hoi Boyd je heb een mooi reisverslag geschreven, ik ben blij dat je het zo goed naar je zin heb daar in

Vilnius, hier in groningen vernemen ze al dat jij weg bent want er worden al drie kroegen gesloten.

De tapperij Palm Beach en de Negende cirkel maar voor jou blijven er nog genoeg open,

Geniet er van maar vergeet je studie niet, Liefs Oma xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 04 Februari 2014 - 20:27

Martin:

Hey Boyd,

Leuk verslag. Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt en veel leuke mensen ontmoet.

We kijken uit naar het vervolg.

Martin

• 04 Februari 2014 - 22:21

Els Vonk:

Hoi Boyd,
    Klinkt allemaal heel gezellig en vooral veel feest, haha misschien ook nog een beetje tijd voor de studie. Geniet er maar van hoor.
    Groetjes nico en els

• 04 Februari 2014 - 23:46

Erwin:

Hallo Boyd,

Leuk om te lezen hoe het je vergaat. Ik houd je blog in de gaten! Veel succes en plezier daar.

Groeten, Erwin

• 07 Februari 2014 - 14:07

Toos:

Hoi Boyd,

Leuk om zo je tijd in Vilnius te volgen.
    Volgens mij heb je het prima naar je zin daar.
    Veel plezier.
    Groetjes van ons allemaal,